THE BLOG

Miten omat arvosi ja moraalisi ohjaavat menestystäsi yrittäjänä

Oct 11, 2024
Arvosi ohjaavat menestystäsi

Ostopäätöksissä ja arvoissa on todellista syvällistä viisautta, jota ei aina heti tunnisteta. Usein taloudellisesti haastavina aikoina ihmiset kääntyvät edullisempien vaihtoehtojen puoleen, unohtaen, kuinka paljon aikaa ja energiaa vertailuun kuluu. Aina kun lähdemme metsästämään alhaisinta hintaa, hukkaamme usein sen, mikä on todellista arvoa ja mitä etuja on jo tarjolla. Tämä ei koske pelkästään hintalappua, vaan kaikkea, mitä ostokseen liittyy: laatu, palvelu, henkilökohtainen kokemus ja se luottamus, joka rakentuu ajan myötä.

Olen monesti huomannut, että helposti jätetään käyttämättä tarjolla olevat etuudet ja etsitään ratkaisuja kauempaa. Olet varmasti kuullut, ettei kannata lähteä merta edemäksi kalaan (varmaan tarkoitetaan omia rantoja), sillä kaikki mitä tarvitset on aivan kättesi ulottuvilla. Maahantuojana olen aina halunnut kannustaa yrittäjiä hyödyntämään jatkuvasti tarjolla oleva 6 + 1 etuuden. Se on kädenojennus ja antaa vakaan pohjan pitämään yrityksen talouden tasapainossa niin, ettei työpäivää tarvitse venyttää äärimmilleen. Tuotemyynti kattaa olla vähintään 30 % liikevaihdostasi. Tämä mahdollistaa sinun  keskittymään olennaiseen  – omaan työhösi, asiakkaiden palveluun ja liiketoiminnan kehittämiseen. Tasapaino auttaa sinua jaksamaan paremmin niin henkisesti kuin fyysisestikin, mikä on pitkällä aikavälillä kannattavampaa kuin lyhyen tähtäimen säästöt.

 

 

Olet varmasti huomannut, kuinka ulkomaiset toimijat rynnivät yhä enemmän Suomen markkinoille. Enää ei tunnu yksinoikeus sopimuksill olevan mitään merkitystä. Nettikauppa ja globaalit markkinat ovat muuttaneet kilpailun pelisääntöjä. Tässä kohtaa omat arvot ja toimintatavat nousevat ratkaisevaan rooliin. Itse olen päättänyt sitoutua pelkästään palvelemaan kauneudenhoitoalan ammattilaisiin – kosmetologeihin sekä rakennekynsien ja kestopigmentointien tekijöihin, joita myös koulutan. Muutuvassa maailmassa joudun itsekin mietttimään miten toimin, sillä yritykseni on ainut taho, jolla on edustamilleni tuotteille myynti oikeus, brändien alihankinta tuotteita lukuunottamatta.

Monella laajentuminne uusiin sidosryhmiin on ainut vaihtoehto saada taloudellista helpotusta ja pitää pyörät pyörimässä. Mutta miten pitkäksi aikaa? Väillä mietin, pitäisikö itsekin laajentaa kuluttaja puolelle, mutta nopeasti tiedän miksi näin en tee, kun tarkastelen asioita yritykseni vakaan pohjan kautta. Mitkä ovat arvoni, toimintaperiaatteeni, missioni ja tavoitteeni.
Itse saan säännöllisesti yhteydenottoja, jossa minulta kysytään mahdollisuutta ostaa tuotteita ja koulutuksia, vaikka hänellä ei ole kosmetologin koulutusta. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun jokin kosmetologeille suunnattu trendi lähtee lentoon ja siitä haluataan tulla ottamaanosansa. Näin on käynyt Plasma hoitojen ja mikroneulauksen kanssa. Taloudellisesti olisi ollut todella houkuttelevaa myydä heille nämä laitteet, mutta olen kieltäytynyt, koska se ei vastaa toimintaperiaatteitani. En ole valmis tekemään kompromisseja pelkästään rahan vuoksi. Miten sinun arvosi näkyvät toiminnan tasolla ottaen huomioon eettisyyden ja asiakkaiden hyvinvoinnin pitämisen etusijalle?

 Tämä arvopohjainen lähestymistapa heijastuu myös laajemmin kauneudenhoitoalan muutoksissa. Monet kosmetiikkasarjat ovat siirtyneet vahvemmin kuluttajakauppaan, ja tämä saattaa olla myös vaikuttanut sinuun toiintaasi. Teet paljon töitä tuotteiden suosittelemiseksi ja käytät asiantuntemustasi auttaaksesi asiakasta löytämään juuri hänelle sopivat tuotteet, jättävät he tuotteet ostamatta erilaisin verukkein. Seuraavalla kerralla saat kuitenkin teidää, että hän on astanut tuotteen verkosta tai toisen liikkeen hyllyltä. Siinä hetkessä maailma romahtaa hetkellisesti ja itsetuntosi saa ison kolauksen. Saatat jopa päättää, että lopetat tuotemyynnin kokonaan. Oletat, että kaikki tämä jouhtuu tuotteen hinnasta, vaikka se ei ole totta. Moni asiakas on valmis maksamaan korkeatasoisista tuotteista, jos he kokevat saavansa aitoa lisäarvoa ja asiantuntijan neuvoja. Ja se kuinka sinä pystyt tekemään saman on vain muutamasta asiasta kiinni. Kyse ei ole erityisistä "myyjän lahjoista" vaan tavasta tomia, ajatella ja käyttää oikeita sanoja.

 

 

Pidätkö sinä tuotteiden ja palveluiden myymistä tyrkyttämisenä? Siis sitä, millä sinä saat elantosi ja autat asiakkaitasi ratkaisemaan heidän ihonhoitoon liittyviä ohgelmia, joista käytän mielummin sanaa epätasapaino tiloja tai haasteita. Oletko miettinyt koskaan, miksi ajattelet näin? Mikä on se epämiellyttävä oma kokemuksesi tilanteesta, joissa olet saanut huonoa palvelua tai ostanut tuotteen, joka ei ollut sinulle oikea, mutta jota et voinut palauttaa. Tällaisissa tilanteissa tunnet itsesi helposti petetyksi ja alat toistaa tätä kaavaa alitajuntaisesti estäen sen, ettei asiakkaasi joudu sinun kanssasi kokemaan tätä samaa tilannetta. Toisin sanoen jätät myymättä tuotteita, jotta asiakkaasi ei pety, jos lupaukset ja totuus eivät pidäkään paikkaansa. Mitä se silloin kertoo sinusta ja siitä, miten luotat käyttämiisi tuotteisiin tai tekemiisi palveluihin?

On hyvä muistaa, että asiantuntijan palvelut ja tarpeeseen oikein valitut tuotteet auttaa asiakasta ratkaisemaan hänen todelliset haasteensa. Ratkaisu ei aina ole kuitenkaan se, mitä asiakas sen olettaa olevan vaan se mikä häntä oikeasti auttaa. Tukiessasi asiakastasi hänen kauneudenhoidossa, et ainoastaan tarjoa tuotteita, vaan ratkaisuja hänen "ongelmiinsa". Lisäät hänen hyvinvointiaan! Kaupankäynti on aina kahdensuuntaista – asiakas saa tarvitsemansa avun, ja sinä saat korvauksen asiantuntemuksestasi, tuotteista ja palveluista.

Kaupankäynnin yksi olelllinen osa on hinta, vaikka se aina ole se ratkaiseva tekijä. Tutkimusmatkailijana päätin tehdä pienen retken "kilpailijani" verkkokauppaan ja tutustua hänen hintoihinsa. Huomasin, että omat hintani ovat itse asiassa edullisempia kuinheidän. Tämä ei kuitenkaan ole kilpailuni ydin. Minulle tärkeämpää on tarjota kokonaisvaltaista arvoa: henkilökohtaista palvelua, korkealaatuisia tuotteita ja syvällistä osaamista. Apua ja tukea, jotka perustuvat omakohtaisiin kokemuksiini ja ammatilliseen osaamiseen, jonka ole kerryttänyt toimiessani monipuolisesti kauneudenhoito alalla 36 vuoden ajan.

Millaisille arvoille ja moraaliselle toimintatavalle oma yritystoimintasi perustuu. Maailma on myllerryksessä pitkään ja vielä toistaiseksi sitä hallitsee maskuliinin kilpailuhenkinen energia. Näin ei kuitenkaan tule olemaan enää kauan, sillä rakenteiden murtumista on jo nähtävissä. Muutosta siitä kuinka hallitsemisen aikakaudesta siirrytään yksilöllisyyden aikakauteen loppuelin ajaksemme. Siksi onkin erittäin tärkeä miettiä omaa toimintaa, arvoja ja sitä vahvaa yirtyksesi peruspohjaa, jotta toimintasi oli vastuullista, läpinäkyvää ja kestävää. Arvojemme mukainen toiminta ei aina ole helpoin tai nopein reitti menestykseen, mutta se on kestävin ja rehellisin. On kuitenki erittäin tärkeä oivaltaa se, että kun arvosi ohjaavat päätöksentekoasi tavalla, jossa olet linjassa itsesi kanssa luo se ympärillesi luottamusta, yhteisöllisyyttäj asitoutumista , jonka juuret kannattelevat sinua pitkälle tulevaisuuteen.

 

 

SUBSCRIBE FOR WEEKLY LIFE LESSONS

Lorem ipsum dolor sit amet, metus at rhoncus dapibus, habitasse vitae cubilia odio sed.

We hate SPAM. We will never sell your information, for any reason.