Zoom tapaamisten tallenteet:

 

Osa 3

 

Tänään keskitymme yhteen tärkeimmistä taidoista, joita menestyksekäs kosmetiikan myyjä tarvitsee: kykyyn ymmärtää ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaat eivät aina tiedä tarkalleen, mitä he haluavat, mutta he tietävät, miltä he haluavat tuntea – varmalta, kauniilta ja huolehditulta. Tämän valmennuksen tavoitteena on opetella kysymään oikeita kysymyksiä asiakkaiden tarpeiden selvittämiseksi ja tarjoamaan heille ratkaisuja, jotka luovat arvoa heidän elämäänsä. Kuunteleminen ja empaattinen vuorovaikutus ovat avainasemassa, sillä hyvä myyjä osaa tulkita asiakkaan toiveet sekä sanotun että sanomattoman perusteella.

 

 

  Kotitehtävät

  1. Keksi viisi kysymystä asiakkaan tarpeiden tai ongelmien selvittämiseksi: Kirjoita ylös viisi kysymystä, joilla voit selvittää asiakkaasi tarpeet tai ongelmat. Näitä voit käyttää tulevissa keskusteluissa, olivatpa ne sitten työkavereiden, naapureiden tai muiden tuttujen kanssa.

  2. Tee asiakastarvekartoitus: Valitse yksi asiakas, ystävä tai tuttu, ja kokeile selvittää hänen tarpeensa käyttämällä aiemmin mietittyjä kysymyksiä. Tunnista hänen ongelmansa ja mieti, mitä ratkaisua voisit hänelle tarjota. Merkitse ylös, miten prosessi eteni.

  3. Yritä myyntiä – mutta älä stressaa lopputuloksesta: Yritä myydä kyseinen ratkaisu asiakkaalle. Tärkeintä on harjoitella ja oppia – vaikka myynti ei heti onnistuisi, olet ottanut askeleen kohti parempaa ymmärrystä asiakkaan tarpeista ja luonut pohjaa tuleville kohtaamisille.

Näiden harjoitusten avulla vahvistat kuuntelu- ja kysymystaitojasi sekä kykyäsi luoda asiakkaille arvoa heidän ongelmiensa ratkaisemiseksi.

 

Palaa takaisin etusivulle